Projekt "ÚTERKY"
Název: Velký projekt 7.M a 8.M - úterky během celého šk. roku 2022/23
Datum konání: úterky od 20.9. do 30.6. 2023
Časová dotace: 6 vyučovacích hodin každé úterý 20.9. - 30. 6. včetně
Počet účastníků: 7.M - 23 žáků, 8.M - 21 žáků
Stručný popis akce, případně metodika:
S kolegy jsme se již v červnu 22 rozhodli že zkusíme trochu více a pravidelně jednou týdně (ne jenom ve velkých projektech) dopřávat žákům ať se mohou více zaměřit na praktické dovednosti a tím si i sami zvolit a vyzkoušet kde nejvíce uplatní své silné stránky a talenty. Po dlouhých poradách a za podpory vedení školy se nám podařilo vytvořit koncept který v letošním šk. roce pilotně vyzkoušíme. Naše požadavky byly aby žáci průběžne pečovali o pozemky kolem školy, o pronajatou zahradu na ul. Hrozňatova, aby se pokusili vypěstovat zeleninu a být alespoň trochu soběstační, a aby se naučili hospodařit s přidělenými financemi, starat se o obědy pro 50 lidí každé úterý (naplánovat menu, vše nakoupit a uvařit a poté kuchyň a vše i uklidit.) taktéž mají zadání během října a listopadu a pak zase na jaře budou vše vařit venku na zahradě na ohništi. Již jsme přípravám věnovali 12 hodin - včetně výběrových řízení na kotle, dřevo atd. Taktéž žáci musí řešit přepravu uvařeného jídla z kuchyně do patra kde se budou obědy konzumovat. Strašně zajímavé a obohacující pro děcka. U vaření a prací na zahradě budou konverzovat výlučně anglicky - díky naší nové kolegyni z USA. Koncept celého Projektu ÚTERKY je následující:
Žáci - každý za sebe či jako součást skupiny, mají za úkol splnit 3 věci praktické a to:
- uvařit pro 50 lidí minimálně jednou venku na ohništi a minimálně jednou uvnitř v kuchyni
- Vytvořit výtvarné dílo a poté jej instalovat - ve spojení s celoročně probíranou literaturou a to knihou Tobiáš Lolness
- Vybrat si oblast na zahradě, nebo v okolí školy o které se budou starat průběžně během celého šk. roku.
Jejich dalšími výstupy budou zadané práce z anglického jazyka - celkem 3 témata během školního roku, která budou muset na konci odevzdat a odprezentovat.
Taktéž si mohou zvolit práci ve třídě např. na dodělávání plánů z matematiky.
Našim cílem je aby si žáci vyzkoušeli všechny tyto oblasti ale aby měli možnost se hlouběji věnovat té, která je naplňuje a posiluje jejich silné stránky.
Nedílnou součástí Projektu ÚTERKY je taktéž série workshopů které jsme pro žáky nachystali ve spolupráci s Prototýpky v Kumstu.
Workshopy mají různá témata:
Větší Legotýpci, Od fotky z mobilu k fake news, Staň se designérem, Síla inspirace, Přemýšlej o sobě, Odhal klamy reklamy, Staň se architektem
Žáci se dle svého zájmu mohli zapsat do dvou různých workshopů a díky tomu jsme vytvořili věkově namíchané skupiny, které budou např. spolu vařit atd…
Již teď mají žáci velké plány - vykopat na zahradě jezírko trochu výše než je to původní (které dělali předloni) aby po svahu z něj stékala voda na vysázenou zeleninu. Je to moc suchý svah a není tam přístup k vodě, tudíž žáci musí řešit i toto. Dále budou dělat v dílnách lavice k sezení, jelikož zjistili že aby mohli jíst uvařené jídlo musí na něčem sedět. Taktéž strávili jedno úterý Vyhledáváním nabídek ke všemu co je potřeba k vaření venku na ohništi. Poté společně s učiteli udělali výběrové řízení a nakoupili všechen potřebný materiál.
Další žáci budou v jedno úterý sbírat přírodniny aby mohli začít práci na Výtvarném projektu a instalaci k tématu Tobiáš Lolness.
První vaření na ohništi bylo 11.10. - žáci již mají objednaný kotlík s trojnožkou, menší litinový plát na druhé ohniště a přípravu masa a taktéž velké nádoby na umývání použitých ešusů. Taktéž si žáci objednali dlouhé kuchyňské náčiní (vařechy, naběračky, nože…) a vědra na přinesení vody k ohni. Dřevo zatím mají žáci domluveno s panem školníkem - ve škole naši dvě kolečka suchého dřeva. Další dřevo domluvil žák se svým otcem že ho škole věnují a spolu přivezou.
Projekt dopadl skvěle, žáci ocenili že se
naučili novým praktickým dovednostem - vaření, práce na zahradě, a jako bonus
vše probíhalo v angličtině.
Reflexe/přínosy pro žáky:
Kompetence které si žáci upevnili, získali, rozvíjeli:
- Tvořivost a kreativita
- Ohodnocení nápadů
- Etické a udržitelné smýšlení
- Motivace a vytrvalost
- Mobilizování zdrojů
- Finanční a ekonomická gramotnost
- Mobilizování ostatních
- Spolupráce s ostatními
- Učení se skrze zkušenost