Projekt "ÚTERKY"

15.08.2023

Název: Velký projekt 7.M a 8.M - úterky během celého šk. roku 2022/23

Datum konání: úterky od 20.9. do 30.6. 2023

Časová dotace: 6 vyučovacích hodin každé úterý 20.9. - 30. 6. včetně

Počet účastníků: 7.M - 23 žáků, 8.M - 21 žáků

Stručný popis akce, případně metodika:

S kolegy jsme se již v červnu 22 rozhodli že zkusíme trochu více a pravidelně jednou týdně (ne jenom ve velkých projektech) dopřávat žákům ať se mohou více zaměřit na praktické dovednosti a tím si i sami zvolit a vyzkoušet kde nejvíce uplatní své silné stránky a talenty. Po dlouhých poradách a za podpory vedení školy se nám podařilo vytvořit koncept který v letošním šk. roce pilotně vyzkoušíme. Naše požadavky byly aby žáci průběžne pečovali o pozemky kolem školy, o pronajatou zahradu na ul. Hrozňatova, aby se pokusili vypěstovat zeleninu a být alespoň trochu soběstační, a aby se naučili hospodařit s přidělenými financemi, starat se o obědy pro 50 lidí každé úterý (naplánovat menu, vše nakoupit a uvařit a poté kuchyň a vše i uklidit.) taktéž mají zadání během října a listopadu a pak zase na jaře budou vše vařit venku na zahradě na ohništi. Již jsme přípravám věnovali 12 hodin - včetně výběrových řízení na kotle, dřevo atd. Taktéž žáci musí řešit přepravu uvařeného jídla z kuchyně do patra kde se budou obědy konzumovat. Strašně zajímavé a obohacující pro děcka. U vaření a prací na zahradě budou konverzovat výlučně anglicky - díky naší nové kolegyni z USA. Koncept celého Projektu ÚTERKY je následující:

Žáci - každý za sebe či jako součást skupiny, mají za úkol splnit 3 věci praktické a to:

  1. uvařit pro 50 lidí minimálně jednou venku na ohništi a minimálně jednou uvnitř v kuchyni
  2. Vytvořit výtvarné dílo a poté jej instalovat - ve spojení s celoročně probíranou literaturou a to knihou Tobiáš Lolness
  3. Vybrat si oblast na zahradě, nebo v okolí školy o které se budou starat průběžně během celého šk. roku.

Jejich dalšími výstupy budou zadané práce z anglického jazyka - celkem 3 témata během školního roku, která budou muset na konci odevzdat a odprezentovat.

Taktéž si mohou zvolit práci ve třídě např. na dodělávání plánů z matematiky.

Našim cílem je aby si žáci vyzkoušeli všechny tyto oblasti ale aby měli možnost se hlouběji věnovat té, která je naplňuje a posiluje jejich silné stránky.

Nedílnou součástí Projektu ÚTERKY je taktéž série workshopů které jsme pro žáky nachystali ve spolupráci s Prototýpky v Kumstu.

Workshopy mají různá témata:

Větší Legotýpci, Od fotky z mobilu k fake news, Staň se designérem, Síla inspirace, Přemýšlej o sobě, Odhal klamy reklamy, Staň se architektem

Žáci se dle svého zájmu mohli zapsat do dvou různých workshopů a díky tomu jsme vytvořili věkově namíchané skupiny, které budou např. spolu vařit atd…

Již teď mají žáci velké plány - vykopat na zahradě jezírko trochu výše než je to původní (které dělali předloni) aby po svahu z něj stékala voda na vysázenou zeleninu. Je to moc suchý svah a není tam přístup k vodě, tudíž žáci musí řešit i toto. Dále budou dělat v dílnách lavice k sezení, jelikož zjistili že aby mohli jíst uvařené jídlo musí na něčem sedět. Taktéž strávili jedno úterý Vyhledáváním nabídek ke všemu co je potřeba k vaření venku na ohništi. Poté společně s učiteli udělali výběrové řízení a nakoupili všechen potřebný materiál.

Další žáci budou v jedno úterý sbírat přírodniny aby mohli začít práci na Výtvarném projektu a instalaci k tématu Tobiáš Lolness.

První vaření na ohništi bylo 11.10. - žáci již mají objednaný kotlík s trojnožkou, menší litinový plát na druhé ohniště a přípravu masa a taktéž velké nádoby na umývání použitých ešusů. Taktéž si žáci objednali dlouhé kuchyňské náčiní (vařechy, naběračky, nože…) a vědra na přinesení vody k ohni. Dřevo zatím mají žáci domluveno s panem školníkem - ve škole naši dvě kolečka suchého dřeva. Další dřevo domluvil žák se svým otcem že ho škole věnují a spolu přivezou.

Projekt dopadl skvěle, žáci ocenili že se naučili novým praktickým dovednostem - vaření, práce na zahradě, a jako bonus vše probíhalo v angličtině.

Reflexe/přínosy pro žáky:

Kompetence které si žáci upevnili, získali, rozvíjeli:

  • Tvořivost a kreativita
  • Ohodnocení nápadů
  • Etické a udržitelné smýšlení
  • Motivace a vytrvalost
  • Mobilizování zdrojů
  • Finanční a ekonomická gramotnost
  • Mobilizování ostatních
  • Spolupráce s ostatními
  • Učení se skrze zkušenost

© 2018 Škola Montessori, z.s.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky